http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Statut
Sołectwa
Redakcja
Szkoły
Nabór na stanowiska urzędnicze
Władze Gminy
Rada Gminy
Urząd Gminy
Moja sprawa w urzędzie
Obwieszczenia
Prawo lokalne
Budżet gminy
Zarządzenia Wójta
Uchwały Rady Gminy
Porządek Sesji Rady Gminy
Protokoły z sesji Rady Gminy
Protokoły z posiedzeń Komisji Rady Gminy
Przetargi
Gospodarka
Oferty inwestycyjne
Inne
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Stowarzyszenia i związki członkowskie
Spółki prawa handlowego
Rejestry i ewidencje
Informacje nieudostępnione
Rejestr zmian
Instrukcja obsługi
Szukaj
Dziennik podawczy
Elektroniczne Dzienniki Urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego


 
Rejestr zmian 
Inne
 
Treść archiwalna z dnia: 2012-04-12 14:37:06
Strona / Statut
Statut Gminy Kamionka Wielka

 

Załącznik do Uchwały

Nr IV/22/2003

Rady Gminy Kamionka Wielka

z dnia 20 lutego 2003 roku

 

 

STATUT GMINY

K A M I O N K A W I E L K A

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Kamionka Wielka jest podstawową jednostką lokalnego samorządu gminnego, tworzy z mocy prawa wspólnotę samorządową jej mieszkańców, posiada osobowość prawną a jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

§ 2

Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów - Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 3

  1. Gmina działa na podstawie:

    1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami), zwana dalej ustawą o samorządzie gminnym,

    2. niniejszego Statutu.

§ 4

  1. Obszar Gminy obejmuje powierzchnię 63.01 km. kw.

  2. W skład Gminy wchodzą sołectwa: Bogusza, Królowa Górna, Królowa Polska, Kamionka Wielka, Kamionka Mała, Jamnica, Mystków, Mszalnica, Mszalnica - Zagóra.

  3. Granice Gminy określone są na mapie, stanowiącej załącznik Nr 1 do statutu.

§ 5

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Kamionka Wielka.

§ 6

Gmina posiada własny herb ustanowiony przez Radę Gminy w drodze uchwały wg. wzorów graficznych stanowiących załącznik Nr 2 do statutu.

§ 7

Pieczęcią urzędową Gminy jest metalowa tłoczona pieczęć okrągła, zawierająca pośrodku wizerunek orła w koronie ustalony dla godła państwa, a w otoku napis Urząd Gminy Kamionka Wielka.

ROZDZIAŁ II

Zadania i zakres działania Gminy

§ 8

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 9

Zakres działania Gminy oraz jej zadania określają:

  1. ustawy i akty wydane na ich podstawie,
  2. porozumienia zawarte między gminami i organami administracji rządowej,
  3. uchwały Rady Gminy podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

§ 10

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

  1. działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
  2. gminne jednostki organizacyjne,
  3. działalność innych podmiotów - na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

§ 11

  1. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.

  2. Rada nadaje statut gminnej jednostce organizacyjnej, określając w nim m. in. nazwę, siedzibę, zakres działania, wyposażenie jej w majątek trwały oraz środki budżetowe a także zakres uprawnień dotyczących rozporządzenia tym majątkiem.

  3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik Nr 3 do statutu.

 

ROZDZIAŁ III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 12

W gminie mogą być utworzone jednostki pomocnicze - Sołectwa.

§ 13

Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały Rady podjętej:

  1. z inicjatywy Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami dotych-

czasowej jednostki, które odbywają się w formie:

    1. zebrań,

    2. przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków i opinii do projektu uchwały

włożonego przez okres 30 dni w urzędzie,

  1. z inicjatywy mieszkańców /poprzez złożenie na ręce przewodniczącego pisemnego, umotywowanego wniosku, podpisanego przez 50% uprawnionych do głosowania mieszkańców dotychczasowej jednostki/.

§ 14

  1. Gmina tworzy jednostki pomocnicze w postaci sołectw, przy zastosowaniu kryterium terytorialnego, tj. obszar sołectwa odpowiada obszarowi poszczególnych wsi.

  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach biorąc pod uwagę warunki geograficzne, Rada Gminy - w drodze odrębnej uchwały po uprzedniej konsultacji przeprowadzonej z mieszkańcami zainteresowanych wsi - może utworzyć sołectwo obejmujące swym zasięgiem obszar mniejszy niż obszar jednej wsi lub sołectwo obejmujące swym zasięgiem obszar większy niż obszar jednej wsi.

  3. Organizację zakres i zasady działania poszczególnych sołectw określają odrębne statuty.

  4. Rada, osobną uchwałą , może przekazać sołectwu wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej określonymi dochodami, w zakresie i na zasadach szczegółowo określonych w statucie sołectwa.

§ 15

  1. Rada wyodrębnia corocznie w budżecie Gminy środki finansowe do dyspozycji sołectw.

  2. Uchwała budżetowa określa w formie załącznika wydatki sołectw w układzie działowym.

  3. Sołectwo przedstawia zatwierdzony przez zebranie wiejskie projekt własnych zadań w wykazie rzeczowo - finansowym, zadania te po uchwaleniu przez Radę stają się częścią składową budżetu.

  4. Obsługę finansową prowadzi organ wykonawczy gminy w ramach realizacji układu wykonawczego budżetu gminy.

§ 16

W gminie tworzy się dziewięć jednostek pomocniczych, którymi są następujące sołectwa:

  • Bogusza
  • Królowa Górna
  • Królowa Polska
  • Kamionka Mała
  • Kamionka Wielka
  • Jamnica
  • Mystków
  • Mszalnica
  • Mszalnica - Zagóra

 

ROZDZIAŁ IV

Władze Gminy

§ 17

Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

§ 18

  1. W najistotniejszych sprawach Gminy decydują jej mieszkańcy w formie referendum przeprowadzonego w trybie i na zasadach określonych w ustawie o referendum lokalnym.

  2. Sprawy rozstrzygane wyłącznie w drodze referendum lokalnego określa ustawa .

§ 19

  1. W sprawach, których rozstrzyganie nie następuje w głosowaniu powszechnym gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem swoich organów.

  2. Organami Gminy są:

    1. Rada Gminy będąca organem stanowiącym i kontrolnym Gminy,

    2. Wójt będący organem wykonawczym Gminy.

 

 

 

§ 20

  1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

  2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności:

    1. prawo obywateli do uzyskania informacji,

    2. prawo wstępu na sesję Rady Gminy i posiedzenia jej komisji,

    3. prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady Gminy.

  1. Każdy bez potrzeby wykazywania interesu faktycznego lub prawnego ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy.

  2. Udostępnienie dokumentów odbywa się na wniosek zainteresowanego.

  3. Udostępnienie dokumentów odbywa się w obecności urzędnika Urzędu Gminy w miejscu zapewniającym przeglądanie dokumentów, sporządzanie z nich odpisów i notatek.

  4. W sytuacji, gdy zasada udostępniania dokumentów doznaje ograniczeń wynikających z ustaw właściwa jednostka odmawia udostępnienia dokumentów w formie decyzji administracyjnej wraz z uzasadnieniem.

ROZDZIAŁ V

Rada Gminy i zasady jej działania

§ 21

Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie, z zastrzeżeniem spraw rozstrzyganych w drodze referendum jest Rada Gminy.

§ 22

Rada składa się z piętnastu radnych wybranych przez mieszkańców w wyborach samorządowych, na okres czterech lat licząc od dnia wyborów.

§ 23

  1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

  2. Sprawy będące w wyłącznej kompetencji rady określa w szczególności ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.

§ 24

  1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady - w głosowaniu tajnym.

  2. Przez " bezwzględną większość głosów" należy rozumieć liczbę głosów oddanych "za" o co najmniej jeden głos większą od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. przeciwnych i wstrzymujących się (50% + 1 głos).

  3. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczącego stałych Komisji Rady.

§ 25

Przewodniczący rady kieruje pracami Rady, a szczególności:

1) zwołuje sesje rady i przewodniczy obradom,

2) czuwa nad tokiem obrad rady i jej organów,

  1. nadaje bieg inicjatywom oraz wnioskom skierowanym do rady,

  2. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

  3. podpisuje uchwały Rady Gminy,

  4. ustala plan pracy rady,

  5. czuwa nad terminowością prac rady,

  6. reprezentuje Radę na zewnątrz,

  7. organizuje współpracę między komisjami rady, koordynuje ich działa-

    lność oraz może im zlecić rozpatrzenie poszczególnych spraw,

  8. nawiązuje stosunek pracy z Wójtem,

  9. dokonuje wykładni regulaminu rady oraz podejmuje wszelkie inne czyn-

ności wynikające z regulaminu rady.

§ 26

  1. Przewodniczący Rady wykonuje swoje zadania przy pomocy wiceprzewodniczącego Rady Gminy.

  2. W razie nieobecności Przewodniczącego Rady zadania jego wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący Rady. W tym celu Przewodniczący Rady ustala kolejność jego zastępowania przez Wiceprzewodniczących Rady.

§ 27

  1. Rada Gminy podejmuje rozstrzygnięcia na sesjach w drodze uchwał .

  2. Sesja odbywa się według ustalonego przez Radę Gminy porządku obrad.

§ 28

  1. W sesjach Rady Gminy uczestniczą Wójt oraz Skarbnik i Sekretarz bez prawa głosowania.

  2. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych - Sołtysi uczestniczą w sesjach Rady Gminy z głosem doradczym bez prawa głosowania.

  3. Przewodniczący Rady zaprasza do udziału w sesji inne osoby, których obecność jest niezbędna przy rozpatrywaniu sprawy.

§ 29

  1. Sesje Rady są jawne. Przewodniczący na trzy dni przed sesją podaje do wiadomości mieszkańców informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad, w szczególności poprzez umieszczenie stosownego zawiadomienia na tablicy ogłoszeń urzędu.

  2. Podczas obrad na sali może być obecna publiczność, zajmująca wyznaczone w tym celu miejsce.

  3. Rada na wniosek przewodniczącego lub co najmniej siedmiu radnych obecnych na sali, może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny lub rozpatrywanie spraw stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, cała sesja lub obrady nad poszczególnymi punktami porządku dziennego odbędą się przy drzwiach zamkniętych. Podczas obrad mogą być wówczas obecne tylko osoby zaproszone do udziału w sesji.

§ 30

  1. Rada Gminy podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad.

  2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Radnym, Wójtowi i Komisjom.

  3. Projekty uchwał Radnych mogą być wnoszone przez komisję Rady Gminy lub, co najmniej pięciu radnych, którzy podpisali projekt, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.

  4. W wypadkach i w zakresie określonych ustawami inicjatywa uchwałodawcza przysługuje tylko organom określonym w tych ustawach.

§ 31

Z każdej sesji sporządzany jest protokół, który stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad.

§ 32

Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy określa regulamin Rady Gminy Kamionka Wielka w rozdziale VII niniejszego Statutu.

ROZDZIAŁ VI

Komisje Rady

§ 33

  1. W celu realizacji swej funkcji kontrolnej Rada Gminy powołuje spośród Radnych Komisję Rewizyjną.

  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi pięciu radnych.

  3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa rozdział VIII niniejszego Statutu

§ 34

  1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada Gminy może powoływać inne stałe lub doraźne komisje.

  2. Komisje podlegają wyłącznie Radzie Gminy.

§ 35

  1. Wykaz stałych Komisji Rady wraz z określeniem przedmiotu ich działania określa załącznik Nr 4 do Statutu.

  2. Tryb pracy komisji określa regulamin Rady Gminy w rozdziale VII niniejszego Statutu.

 

§ 36

  1. Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należą w szczególności:

  1. stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,

  2. kontrola organu wykonawczego i jednostek organizacyjnych gminy pod względem zgodności ich działania z uchwałami Rady Gminy w zakresie należącym do właściwości komisji,

  3. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę Gminy, Wójta i członków komisji,

  4. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

  5. badanie terminowości realizacji przez Wójta i jednostki organizacyjne gminy postulatów, wniosków i skarg mieszkańców w zakresie właściwości komisji,

  6. współpraca z innymi komisjami Rady Gminy.

§ 37

  1. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę Gminy spośród radnych.

  2. Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

 

ROZDZIAŁ VII

Regulamin Rady Gminy

A. Postanowienia ogólne

§ 38

Regulamin Rady Gminy, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy i jej organów z wyłączeniem zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej

§ 39

  1. Rada Gminy działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta wykonującego jej uchwały.

  2. Wójt i komisje Rady Gminy działają pod kontrolą Rady Gminy, której składają sprawozdania ze swej działalności.

§ 40

  1. Sesje Rady Gminy odbywają się w miarę potrzeby nie mniej jednak niż 4 razy w roku, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

  2. Rada Gminy może uchwalić ramowy program działania na całą kadencję lub na okresy roczne, określając w nich główne kierunki pracy. W każdym czasie Rada Gminy może dokonywać zmian i uzupełnień w swoich programach.

§ 41

  1. Organami wewnętrznymi Rady Gminy są:

    1. Przewodniczący Rady Gminy,

    2. Komisja Rewizyjna,

    3. Stałe Komisje Rady Gminy,

    4. Doraźne Komisje Rady Gminy powołane do określonych zadań.

 

 

 

§ 42

Przewodniczący Rady, oprócz uprawnień przewidzianych w ustawach i w statucie jest upoważniony do reprezentowania Rady Gminy na zewnątrz.

§ 43

  1. Wiceprzewodniczący Rady:

    1. przewodniczy w zastępstwie przewodniczącego Rady obradom Rady Gminy,

    2. sprawuje w zastępstwie Przewodniczącego Rady powierzone mu przez niego funkcje.

§ 44

  1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynuje z ramienia Rady Gminy pracami komisji i Rady Gminy.

  2. Podziału zadań w zakresie, o którym mowa w ust. 1 dokonuje przewodniczący Rady.

§ 45

Komisje Rady Gminy są organami powoływanymi do rozpatrywania i załatwiania spraw z własnej inicjatywy oraz przekazanych przez Radę Gminy lub przewodniczącego Rady albo, gdy przepis tego wymaga przez Wójta.

§ 46

  1. Rada Gminy powołuje i rozwiązuje komisje stałe do określonego rodzaju spraw oraz komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

  2. Przewodniczących i członków komisji wybiera i odwołuje Rada Gminy w głosowaniu tajnym.

§ 47

  1. Projekty uchwał w sprawie powoływania i rozwiązania komisji, a także powołania i odwołania przewodniczących komisji przygotowuje i przedstawia Radzie Gminy jej przewodniczący. W tym zakresie przewodniczący Rady współdziała ze swoim zastępcą.

  2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do powoływania składów osobowych komisji oraz zmian w tych składach z tym, że przewodniczący Rady współdziała ponadto w tym zakresie z przewodniczącymi komisji.

B: Pierwsza Sesja

§ 48

Pierwsza sesja Rady nowej kadencji zwoływana jest w trybie określonym ustawą o samorządzie gminnym.

§ 49

  1. Pierwszą sesję Rady Gminy nowej kadencji prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Rady radny najstarszy wiekiem - radny senior.

  2. W razie przeszkody funkcje przewodniczącego obrad obejmuje kolejny najstarszy wiekiem radny; tryb ten stosuje się w przypadkach kolejnych przeszkód.

  3. Radny senior odczytuje rotę ślubowania i wywołuje kolejno radnych do złożenia ślubowania.

  4. Dla radych nieobecnych na pierwszej sesji procedurę ślubowania przeprowadza przewodniczący Rady na pierwszej sesji, w której radny uczestniczy.

§ 50

  1. Po złożeniu przez radnych ślubowania, radny senior przeprowadza wybór przewodniczącego Rady spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych.

  2. W celu przeprowadzenia wyborów radny senior kolejno:

    1. przyjmuje zgłoszenia kandydatów,

    2. powołuje komisję skrutacyjną,

    3. zarządza przeprowadzenie głosowania i obliczenie wyników.

      1. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów i zgłoszono więcej niż jednego kandydata to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata, który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.

      2. Jeżeli w wyniku głosowania nie dokonano wyboru przewodniczącego Rady przeprowadza się nowe wybory.

§ 51

  1. Bezpośrednio po wyborze przewodniczący Rady obejmuje przewodnictwo obrad.

  2. Przewodniczący rady zarządza wybory Zastępcy Przewodniczącego Rady.

  3. Do wyborów Zastępcy Przewodniczącego Rady stosuje się odpowiednio § 50.

§ 52

  1. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym w składzie 3 radnych, niekandydujących na wybrane stanowiska.

  2. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący wybrany przez członków komisji spośród siebie.

  3. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym: przy równej liczbie głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

  4. Z każdego głosowania sporządza się odrębny protokół, ustalenia wyników głosowania podpisują wszyscy członkowie komisji. Jeżeli głosowanie przeprowadza się w kolejnych turach protokół winien zawierać wzmiankę o kolejnym numerze głosowania.

  5. Wynik głosowania przedstawia Radzie Gminy przewodniczący komisji.

§ 53

Po przeprowadzeniu wyborów Przewodniczącego Rady i jego Zastępcy Rada Gminy przyjmuje ślubowanie od Wójta.

C: Materiały na Sesję

§ 54

  1. Materiały mające być przedmiotem pracy Rady Gminy przygotowuje Wójt, komisje Rady Gminy oraz instytucje i urzędy zobowiązane do tego z mocy prawa z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Projekty uchwał przygotowuje Wójt lub radni, występujący z inicjatywą uchwałodawczą.

§ 55

  1. Materiały opracowuje się w formie pisemnej, mających postać projektów uchwał, oświadczeń, sprawozdań, informacji, apeli itp. Winny być kompletne i w sposób całościowy obrazować problem.

  2. Materiały składa się Przewodniczącemu Rady.

D: Przygotowanie Sesji

§ 56

  1. Sesję przygotowuje przewodniczący Rady wspólnie z wiceprzewodniczącym Rady .

  2. Przygotowanie sesji obejmuje:

  1. ustalenie porządku obrad,

  2. ustalenie czasu i miejsca obrad,

  3. zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

    1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady.

§ 57

  1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się pisemnie radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i inne niezbędne materiały, związane z porządkiem obrad.

  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, wynikających z nagłych potrzeb termin zwołania sesji może zostać skrócony do 2 dni.

  3. W razie nie dotrzymania terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, Rada Gminy może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku sesji.

  4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady Gminy, podaje się do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie stosownej informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 58

  1. W sesjach uczestniczą - z głosem doradczym - nie będący radnymi, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych.

  2. Do udziału w sesji Rady Gminy mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, podlegających kontroli Rady Gminy.

§ 59

Wójt zobowiązany jest udzielić Radzie Gminy wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 60

Rada może odbyć wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia wspólnych spraw.

§ 61

  1. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin, wspólnie też podpisują zawiadomienia o takiej sesji.

  2. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej, co najmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

  3. W drodze głosowania jawnego wybiera się przewodniczącego obrad wspólnej sesji.

  4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorąc udział we wspólnej sesji.

E: Posiedzenia Rady

§ 62

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy

pozostające w zakresie działania Rady Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

§ 63

  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek zgłoszony na sesji można postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowania w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

  2. O przerwaniu obrad w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia.

§ 64

  1. Dla ważności obrad Rady niezbędna jest obecność na posiedzeniu, co na mniej połowy składu Rady.

  2. W przypadku niezachowania określonego wyżej quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

  3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 65

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka obrady przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.

 

§ 66

  1. Otwarcie sesji następuje przez wypowiedzenie słów "otwieram sesję Rady Gminy Kamionka Wielka"

  2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady, podając nowy /przewidywany/ termin sesji.

 

§ 67

 

  1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący obrad przedstawia Radzie porządek obrad przesłany przy zawiadomieniu o zwołaniu sesji.

  2. Z wnioskiem formalnym o uzupełnienie lub zmiany w porządku obrad sesji może wystąpić Wójt, komisje Rady oraz każdy radny zgłaszając wniosek w tej sprawie po odczytaniu porządku zgodnie z ust. 1.

  3. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

  4. Porządek obrad winien przewidywać każdorazowo przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji oraz sprawozdanie z działalności Wójta za okres między sesjami.

 

§ 68

  1. W porządku obrad każdej sesji zwyczajnej przewiduje się zgłaszanie przez radnych interpelacji, a także krótką informację wójta o działalności w okresie od ostatniej sesji.

  2. Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty, przy czym powinna być ona przedstawiona na piśmie jasno i zwięźle.

  3. Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje najpóźniej na następnej sesji.

  4. Interpelacje mogą być składane pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady między sesjami.

§ 69

Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku obrad, przy czym w uzasadnionych wypadkach może dokonywać, za zgodą rady, zmian w  kolejności realizacji jego punktów.

§ 70

  1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w  uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

  2. Wójt oraz przewodniczący właściwych dla przedmiotu obrad komisji otrzymuje prawo głosu poza kolejnością.

  3. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

  4. Jeżeli rada nie postanowi inaczej, wystąpienie radnego nie powinno przekraczać 5 minut; nie dotyczy to osób referujących dany temat. Czas wystąpienia Wójta i Przewodniczących Komisji jest nieograniczony.

  5. Oprócz zabrania głosu, radny ma prawo do jednej repliki w tym samym punkcie obrad. Czas repliki nie powinien przekroczyć 3 minut.

  6. Jeżeli temat, sposób wystąpienia lub zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy to nie odnosi skutku odbiera mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

  7. Na wniosek radnego, przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszonego na piśmie, informując o tym radę.

§ 71

  1. W sprawach wniosków natury formalnej przewodniczący udziela głosu poza kolejnością.

  2. Przedmiotem wniosku formalnego może być w szczególności:

  • przerwanie, odroczenie lub zamknięcie sesji,

  • stwierdzenie quorum,

  • uchwalenie tajności sesji,

  • zdjęcie tematu z porządku obrad,

  • ograniczenie lub zamknięcie dyskusji,

  • przejście do porządku obrad,

  • głosowanie bez dyskusji,

  • przeliczenie głosów.

§ 72

Przewodniczący może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody rady, przy czym przepis § 71 stosuje się odpowiednio.

 

 

§ 73

Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 74

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając słowo "zamykam sesję Rady Gminy Kamionka Wielka".

  2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

  3. Postanowienie ust. 1 i 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 75

Do wszystkich osób przebywających w miejscu obrad rady mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.

§ 76

Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

  • numer , datę i miejsce posiedzenia,

  • stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

  • listę z nazwiskiem obecnych i nieobecnych członków rady usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych,

  • stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

  • zatwierdzony porządek obrad,

  • przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

  • numery i treść podjętych uchwał,

  • podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

§ 77

  1. Protokół po przyjęciu jego treści przez radę, stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.

  2. Protokół wykłada się do wglądu radnych w siedzibie urzędu oraz na każdej następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu,

    o ich uwzględnieniu decyduje przewodniczący.

  3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu oraz robienia z nich notatek i odpisów.

  4. Przebieg sesji niezależnie od protokołu, utrwalany jest na taśmie magnetofonowej, która stanowi zasób archiwalny.

F: Tryb podejmowania uchwał

§ 78

Sprawy rozpatrywania na sesjach rady rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanych w protokole sesji.

§ 79

Z inicjatywą podjęcia uchwał przez radę mogą występować:

  • grupa co najmniej 5 radnych,

  • wójt,

  • komisje rady.

§ 80

  1. Podmiot uprawniony do inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swe projekty uchwał Wójtowi najpóźniej na 14 dni przed terminem sesji zwyczajnej (na 3 dni przed terminem sesji zwołanej w trybie pilnym).

  2. Wójt przedkłada przewodniczącemu własne projekty uchwał lub projekty innych uprawnionych podmiotów wraz z opinią własną najpóźniej na 10 dni przed terminem sesji zwyczajnej. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie te projekty przewodniczącym właściwych komisji.

  3. Przewodniczący komisji, do których skierowano projekty uchwał, zwołują posiedzenie komisji najpóźniej na 4 dni przed terminem sesji zwyczajnej (na 1 dzień przed terminem sesji zwoływanej w trybie pilnym) celem zaopiniowania projektów przez komisję.

  4. Wójt nie może uchylić się od przedłożenia projektów uchwał zgłoszonych przez uprawnione podmioty.

§ 81

  1. Poprawki do projektu uchwały zgłaszają radni do przewodniczącego rady w czasie sesji. Treść poprawki musi być dokładnie sprecyzowana wraz z określeniem miejsca tej poprawki w tekście projektu uchwały.

  2. Zgłoszone poprawki poddawane są kolejno pod głosowanie i w zależności od wyników głosowania są lub nie są wprowadzone do projektu uchwały.

  3. Projekt uchwały wraz z wniesionymi do niej poprawki poddawany jest w całości pod głosowanie.

  4. Po zakończonym głosowaniu przewodniczący ogłasza jego wynik tj. liczbę głosów oddanych "za", "przeciw" i "wstrzymujących się" oraz przyjęcie bądź odrzucenie przedmiotu głosowania.

  5. W razie, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Rada Gminy może dokonać reasumpcji głosowania.

  6. Wniosek wskazujący uzasadnione wątpliwości może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie i bezpośrednio po nim.

  7. Reasumpcji głosowania nie podlegają wyniki głosowania imiennego i tajnego.

§ 82

Uchwały winny być zredagowane w sposób jasny czytelny i powinny zawierać:

  • numer, datę i tytuł,

  • podstawę prawną,

  • dokładną merytoryczną treść uchwały,

  • określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

  • termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania lub sposób opublikowania.

§ 83

Uchwały rady numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer (cyframi arabskimi) oraz rok podjęcia uchwały.

§ 84

Uchwałę rady podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, jeżeli przewodniczył sesji.

§ 85

Pracownik wyznaczony do obsługi rady prowadzi rejestr uchwał, oraz przechowuje ich oryginały wraz z protokołami sesji.

G: Tryb pracy Komisji Rady

§ 86

  1. Komisje rady działają na posiedzeniach.

  2. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

§ 87

  1. Komisje podejmują rozstrzygnięcie w formie opinii i wniosków, które przedkładają radzie.

  2. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 88

Dla prawomocności posiedzenia komisji niezbędna jest obecność, co najmniej połowy jej składu.

§ 89

  1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami i odpowiada przed radą za sprawne działanie komisji.

  2. Przewodniczący komisji przynajmniej raz w roku przedstawia radzie sprawozdanie z działalności komisji.

H: Tryb głosowania

§ 90

W głosowaniu mogą brać udział jedynie radni.

§ 91

  1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

  2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i " wstrzymujące się", sumując je i porównując z liczbą radnych obecnych na sali.

  3. Przewodniczący może wyznaczyć osobę do przeliczenia głosów.

  4. Wynik głosowania odnotowuje się w protokole.

§ 92

  1. Głosowanie tajne przeprowadza się na kartkach ostemplowanych pieczęcią.

  2. Głosowanie tajne przeprowadza, wybrana w tym celu z grona rady, komisja skrutacyjna.

  3. Komisja skrutacyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.

§ 93

  1. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania, ustalany każdorazowo przez radę.

  2. Radni, według kolejności ich wywoływania przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej, wrzucają karty do głosowania do urny.

  3. Po przeliczeniu głosów przez komisję skrutacyjną, jej przewodniczący podaje wynik głosowania przez odczytanie protokołu z głosowania.

  4. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania podpisany przez członków komisji skrutacyjnej stanowią załącznik do protokołu sesji.

  5. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne powtarza się.

  6. Rada może zarządzić głosowanie tajne w każdej sprawie o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

§ 94

  1. Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza radnym proponowaną treść w sposób przejrzysty, nie budzący wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

  2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jako że może on wykluczyć potrzebę głosowania pozostałych wniosków.

ROZDZIAŁ VIII

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 95

  1. Komisja Rewizyjna jest organem Rady powołana do:

    1. przeprowadzania kontroli działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy,

    2. opiniowania wykonania budżetu Gminy,

    3. występowania z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia Wójtowi absolutorium,

    4. bieżącej jak i okresowej kontroli wykonania budżetu.

§ 96

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność wójta, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy po względem:

  1. legalności,

  2. gospodarności,

  3. rzetelności,

  4. celowości,

  5. oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

    1. Komisja Rewizyjna kontrolując działalność Wójta, jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek pomocniczych gminy bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 97

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie
Rady Gminy w zakresie i w formach wskazanych przez Radę Gminy.

§ 98

W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi pięciu radnych. W jej skład nie mogą wchodzić Przewodniczący Rady i jego zastępca.

§ 99

Komisja Rewizyjna podejmuje kontrolę zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz kontrole doraźne, podejmowane z polecenia Rady.

§ 100

Celem kontroli przeprowadzanych przez Komisję Rewizyjną jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz przyczyn i skutków ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.

§ 101

  1. Podstawową formą działalności Komisji Rewizyjnej są przeprowadzane przez nią kontrole.

  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia Wójta lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli podając przedmiot kontroli oraz termin jej rozpoczęcia.

§ 102

Komisja Rewizyjna upoważniona jest do:

  1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

  2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

  3. zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

  4. wnioskowania do rady o powołanie biegłych do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

  5. żądania od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

  6. przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 103

  1. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja zobowiązana jest do przestrzegania przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową.

  2. Działalność Komisji Rewizyjnej nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy oraz kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

 

§ 104

  1. Z przebiegu kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w kontroli oraz kierownik kontrolowanej jednostki.

  2. W części merytorycznej protokołu ujmuje się:

  1. przedstawienie faktów,

  2. ustalenie poparte dowodami / dokumentami, wyjaśnieniami, protokołami oględzin/,

  3. wskazanie przyczyn i skutków powstania nieprawidłowości,

  4. oszacowanie szkód / strat i nadużyć/,

  5. wskazanie osób odpowiedzialnych.

  1. Protokół powinien ponadto zawierać:

  1. nazwę jednostki kontrolowanej,

  2. dane osobowe kierownika jednostki kontrolowanej,

  3. imiona i nazwiska osób kontrolujących i ich funkcja,

  4. określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

  5. czas trwania kontroli,

  6. wnioski pokontrolne,

  7. ewentualne zastrzeżenie kierownika jednostki kontrolowanej co do przebiegu kontroli i treści protokołu,

  8. wykaz załączników.

  1. Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki, drugi - przewodniczący, trzeci - Wójt, czwarty zaś pozostaje w aktach komisji.

 

§ 105

Komisja za pośrednictwem rady kieruje do kierowników kontrolowanych jednostek oraz do przewodniczącego wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi, wnioski i sugestie komisji w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie.

§ 106

Komisja nie może swobodnie udostępniać wyników kontroli - o sposobie ich upowszechniania decyduje Rada.

ROZDZIAŁ IX

Radni

§ 107

Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z wyborcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

§ 108

Aktywny udział w pracach rady jest prawem i obowiązkiem każdego radnego.

§ 109

  1. Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w sesji rady oraz jej organów, do których został wybrany. Radny może zostać powołany w skład nie więcej niż dwóch komisji. W posiedzeniach pozostałych komisji każdy radny może uczestniczyć, zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu i bez prawa do diety. Jednym z podstawowych obowiązków radnego jest udział w głosowaniu podczas obrad Rady i Komisji Rady.

  2. Ponadto radny zobowiązany jest do:

  • informowania wyborców o stanie gminy,

  • konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady,

  • propagowanie zamierzeń i dokonań gminy,

  • informowanie wyborców o swojej działalności w radzie,

  • odbywania spotkań z wyborcami, zwłaszcza przez uczestniczenie w zebraniach wiejskich.

§ 110

 

  1. Radny potwierdza swą obecność na posiedzeniu rady lub komisji podpisem na liście obecności.

  2. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach organów gminy lub komisji rady, radny jest obowiązany usprawiedliwić swą nieobecność przed przewodniczącym rady lub przewodniczącym komisji.

  3. Informacje o nieusprawiedliwionych nieobecnościach radnych są jawne.

 

§ 111

  1. Za zaniedbania obowiązków, rada po wysłuchaniu wyjaśnień radnego może udzielić radnemu "regulaminowego ostrzeżenia", a w przypadku rażących zaniedbań "regulaminowej nagany".

  2. Rada może zarządzić powiadomienie wyborców o ukaraniu radnego naganą.

 

 

§ 112

  1. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego, o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję dla szczegółowego zbadania czy podstawą rozwiązania tego stosunku nie są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu radnego.

  2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu, który poddaje wniosek pod głosowanie rady.

  3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie określonym w ust.1 rada winna wysłuchać zainteresowanego radnego.

§ 113

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust 3 ustawy, jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez przewodniczącego rady lub komisji.

ROZDZIAŁ X

Organ wykonawczy - Wójt

§ 114

Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

§ 115

  1. Wójt realizuje zadania, wynikające z przepisów prawa, statutu i uchwał Rady Gminy.

  2. Do zadań Wójta należy w szczególności:

    1. przygotowanie spraw, o których stanowi Rada Gminy, w tym zwłaszcza projektu budżetu i uchwał Rady Gminy,

    2. wykonywanie uchwał Rady Gminy,

    3. ustalanie planu wykonywania budżetu, informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

    4. wykonywanie budżetu gminy, i uchwał o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie jeżeli posiada upoważnienie rady gminy,

    5. ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania,

    6. gospodarowanie mieniem komunalnym,

    7. składanie jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem oraz prowadzenia bieżącej działalności gminy jak również wyznaczanie osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu gminy,

    8. prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, a także wykraczających poza ten zakres na zasadach określonych przez Radę Gminy,

  1. zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

10) dokonywanie wydatków budżetowych gminy,

11) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy,

  1. podejmowanie decyzji o blokowanych planowanych wydatków budżetowych w przypadkach określonych ustawą,

  2. emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

  3. zaciąganie kredytów i pożyczek w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

  4. kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie ją na zewnątrz,

  5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

  6. wykonywanie funkcji kierownika urzędu gminy a także wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

  7. nadawanie Urzędowi Gminy regulaminu organizacyjnego,

  8. powoływanie i odwoływanie Zastępcy Wójta,

  9. wnioskowanie do Rady Gminy w sprawie powoływania i odwoływania Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy,

  10. określanie zakresów spraw, które powierza Zastępcy Wójta oraz Sekretarzowi Gminy do prowadzenia w jego imieniu,

  11. wydawanie przepisów porządkowych, w formie zarządzenia, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,

  12. wykonywanie zadań zleconych gminie, określonych odrębnymi przepisami,

  13. wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

  14. upoważnianie Zastępcę Wójta, Sekretarza i innych pracowników Urzędu Gminy do wydawania w imieniu Wójta, decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

  1. opracowywanie planów operacyjnych, ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu powodziowego,

  2. przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady Gminy oraz zarządzeń ustanawiających przepisy porządkowe,

  3. przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał budżetowych, uchwały w sprawie absolutorium oraz innych uchwał rady gminy i zarządzeń Wójta objętych zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej,

  4. bieżące informowanie Przewodniczącego Rady Gminy o prowadzonych kontrolach zewnętrznych w Gminie oraz Radę Gminy o wynikach przeprowadzonych kontroli.

  1. W zakresie realizacji zadań własnych gminy - Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.

ROZDZIAŁ XI

Urząd Gminy

§ 116

  1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

  2. Organizację i zasady działania urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

 

§ 117

  1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione na podstawie:

    1. wyboru - Wójt,

    2. mianowania - pracownicy, którzy z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych zatrudnieni byli na podstawie aktu mianowania,

    3. powołania - Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,

    4. umowy o pracę - pozostali pracownicy.

  2. Pracownik samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.

  3. Komisję kwalifikacyjną powołuje i zasady dokonywania oceny określa Rada Gminy odrębną uchwałą.

  4. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych Rada Gminy powołuje komisje dyscyplinarne I i II instancji.

  5. Organizację i zasady postępowania przed w/w komisjami określa ustawa z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

  6. Czynności z zakresu prawa pracy dokonują:

    1. Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale wobec Wójta,

    2. Wójt wobec pracowników zatrudnionych na podstawie powołania, mianowania i umowy o pracę oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

ROZDZIAŁ XII

Gospodarka finansowa gminy

§ 118

  1. Gmina prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy uwzględniając obowiązujące przepisy prawa.

  2. Budżet gminy, którego projekt przygotowuje Wójt uwzględniając zasady prawa budżetowego i wskazówki Rady Gminy, uchwała Rada Gminy na okres roku kalendarzowego.

  3. Rada Gminy, określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi, a także ustala wskazówki, którymi winien kierować się wójt przy opracowywaniu projektu budżetu.

§ 119

  1. Gospodarkę finansową prowadzi Wójt oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

  2. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Wójt.

ROZDZIAŁ XIII

Mienie komunalne

§ 120

  1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe, należące do gminy oraz mienie innych osób prawnych - nabywane w trybie art. 44 ustawy o samorządzie gminnym.

  2. Dla mienia komunalnego prowadzi się ewidencję w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§ 121

  1. Majątek gminy służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i jest zarządzany przez podmioty i jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gminy.

  2. Zasady zarządzania, o jakich mowa w ust. 1, określa Rada Gminy w drodze odrębnych uchwał.

§ 122

  1. Jednostki pomocnicze w  Gminie zarządzają mieniem komunalnym przekazanym im przez Radę Gminy oraz rozporządzają dochodami uzyskanymi z tego mienia. Przekazanie jednostkom pomocniczym składników mienia komunalnego do korzystania następuje wg zasad określonych przez Radę Gminy w odrębnych uchwałach.

  2. Mienie komunalne przekazane jednostkom pomocniczym może być wykorzystywane przez te jednostki do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty jednostki pomocniczej.

  3. Pozbawienie jednostek pomocniczych prawa zarządzania mieniem i rozporządzania dochodami z tego źródła może nastąpić tylko w przypadku przeznaczenia go na cele publiczne, wykraczające poza potrzeby wspólnoty jednostki pomocniczej, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach mocą uchwały Rady Gminy.

  4. Decyzje jednostek pomocniczych, o ile nie są sprzeczne z prawem są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.

ROZDZIAŁ XIV

Postanowienia końcowe

§ 123

Rada Gminy może dokonać zmian w statucie w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

§ 124

Obowiązującą wykładnię przepisów Statutu Gminy ustala Rada Gminy.

§ 125

W sprawach nie uregulowanych w statucie stosuje się przepisy odpowiednich ustaw.

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska