Załącznik
do Uchwały Nr XV/126/2012
Rady Gminy Kamionka Wielka
z dnia 30 marca 2012r
S T A T U T G M I N Y
K A M I O N K A W I E L K A
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Statut określa:
1) ustrój Gminy,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych,
3) zasady dostępu do dokumentów z wykonywania zadań publicznych oraz korzystania z nich,
4) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy Kamionka Wielka,
5) zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej,
6) zasady tworzenia i działania klubów Radnych Rady Gminy Kamionka Wielka.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa:
1. „Gminie” – należy przez to rozumieć Gminę Kamionka Wielka,
2. „Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Gminy Kamionka Wielka,
3. „Przewodniczącym Rady, Wiceprzewodniczącym Rady” – należy przez to rozumieć odpowiednio: Przewodniczącego Rady Gminy Kamionka Wielka, Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Kamionka Wielka,
4. „Komisji” – należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Kamionka Wielka,
5. „Komisji Rewizyjnej” należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Kamionka Wielka,
6. „Wójcie” – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kamionka Wielka,
7. „Urzędzie” – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Kamionce Wielkiej,
8. „Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kamionka Wielka.
Rozdział II
Gmina
§ 3
Mieszkańcy Gminy Kamionka Wielka, tworzą z mocy prawa gminną wspólnotę samorządową.
Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków do pełnego uczestnictwa jej mieszkańców w życiu wspólnoty.
§ 4
1. Obszar Gminy obejmuje powierzchnię 63,01 km².
2. W skład Gminy wchodzą wsie: Bogusza, Jamnica, Kamionka Mała, Kamionka Wielka, Królowa Górna, Królowa Polska, Mszalnica, Mystków.
3. Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.
4. Władza w Gminie należy do jej mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów gminy.
5. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 5
1. Gmina posiada własny herb ustanowiony przez Radę Gminy uchwałą wg. wzorów graficznych stanowiących załącznik Nr 2 do Statutu.
2. Zasady używania herbu określa odrębna uchwała.
3. Pieczęcią urzędową Gminy jest pieczęć okrągła z godłem państwa i napisem w otoku Gmina Kamionka Wielka.
§ 6
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Kamionka Wielka.
Rozdział III
Jednostki Pomocnicze Gminy
§ 7
Jednostkami pomocniczymi Gminy są Sołectwa.
§ 8
Sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały z inicjatywy własnej lub z inicjatywy mieszkańców, po przeprowadzeniu konsultacji społecznych.
§ 9
1. Utworzenie Sołectwa z inicjatywy mieszkańców może nastąpić, gdy za jego utworzeniem opowiedziało się 50% uprawnionych do głosowania mieszkańców na obszarze, którego zmiany dotyczą.
2. Konsultacje prowadzone są w trybie określonym w odrębnej uchwale.
3. Jednostki pomocnicze tworzone są przy zastosowaniu kryterium terytorialnego, tj. obszar Sołectwa odpowiada obszarowi poszczególnych wsi.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Gminy może uwzględniając uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne, więzi społeczne i gospodarcze a także czynniki historyczne, które miały wpływ na ukształtowanie się danej wspólnoty, utworzyć Sołectwo obejmujące swym zasięgiem obszar mniejszy lub większy niż obszar jednej wsi.
5. Do łączenia, podziału oraz znoszenia Sołectwa stosuje się odpowiednio ust. 1-4.
§ 10
1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. W budżecie Gminy może być utworzony Fundusz Sołecki.
3. Rada może wyodrębnić w budżecie Gminy środki finansowe do dyspozycji Sołectw.
4. Uprawnienia Sołectw do prowadzenia gospodarki finansowej obejmują:
1) wnioskowanie o ujęcie w budżecie Gminy środków na potrzeby Sołectwa,
2) dysponowanie środkami wyodrębnionymi w budżecie Gminy dla Sołectwa.
5. Szczegółowe zasady dysponowania środkami finansowymi przez Sołectwa określają statuty tych jednostek.
§ 11
Rada Gminy może przekazać Sołectwu wyodrębnioną część mienia komunalnego, którą Sołectwo zarządza oraz rozporządza pochodzącymi z niej określonymi dochodami w zakresie i na zasadach określonych w statucie Sołectwa.
§ 12
W Gminie tworzy się dziewięć jednostek pomocniczych, którymi są następujące Sołectwa:
- Bogusza
- Jamnica
- Kamionka Mała
- Kamionka Wielka
- Królowa Górna
- Królowa Polska
- Mszalnica
- Mszalnica - Zagóra
- Mystków
Rozdział IV
Jednostki organizacyjne Gminy
§ 13
1. W celu realizacji zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych zawiera załącznik Nr 3 do statutu.
§ 14
Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.
Rozdział V
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich.
§ 15
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność organów Gminy obejmuje prawo obywateli do uczestniczenia w sesjach Rady Gminy i posiedzeniach jej Komisji oraz dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
3. Obywatele mają prawo dostępu do następujących dokumentów:
1) protokołów z Sesji,
2) protokołów z posiedzeń Komisji,
3) informacji o działaniach Wójta,
4) rejestru uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
5) uchwał Rady,
6) zarządzeń Wójta,
7) wniosków i opinii Komisji,
8) interpelacji i wniosków Radnych,
9) innych dokumentów zawierających informacje publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
§ 16
Dokumenty o których mowa w § 15 udostępnia się na wniosek zainteresowanego w dniach i godzinach pracy Urzędu we właściwej komórce organizacyjnej w obecności upoważnionego pracownika.
§ 17
Obywatele mają prawo kopiować, sporządzać notatki, odpisy i wyciągi z dokumentów, o których mowa w § 15.
Rozdział VI
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 18
1. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. W skład Rady wchodzi 15 radnych.
§ 19
1. Rada Gminy działa na sesjach, oraz poprzez swoje Komisje.
2. Wójt i Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady Gminy, której składają sprawozdania ze swej działalności.
3. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym chyba, że ustawa stanowi inaczej.
§ 20
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nowej kadencji na pierwszej sesji w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
§ 21
1. Pierwszą sesję Rady nowej kadencji zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca posiedzenia pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród Radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad o którym mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmować:
1) zaprzysiężenie nowo wybranych Radnych,
2) wybór Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego.
§ 22
Przewodniczący Rady Gminy a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady Gminy,
2) przewodniczy obradom,
3) czuwa nad prawidłowym przebiegiem obrad,
4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
5) podpisuje uchwały Rady Gminy,
6) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu,
7) koordynuje prace Rady Gminy i Komisji Rady,
8) nadaje bieg inicjatywom oraz wnioskom skierowanym do Rady.
§ 23
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięciu mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na najbliższej sesji dokonuje wyboru na to stanowisko.
§ 24
Obsługę Rady Gminy i jej Komisji zapewnia Wójt.
§ 25
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Budżetu i Finansów,
3) Rozwoju, Rolnictwa, i Ochrony Środowiska,
4) Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Społecznych.
2. Wewnętrzną organizację , zakres i zasady działania komisji określa rozdział VII pkt 6 statutu.
3. Stosownie do potrzeb Rada Gminy może powołać komisje doraźne do wykonania określonych zadań. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada Gminy w uchwale o ich powołaniu.
4. Komisje podlegają Radzie Gminy. Przedkładają jej plan pracy i sprawozdania z działalności.
5. Terminy, miejsca oraz porządek posiedzenia Komisji podaje się do wiadomości na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Kamionce Wielkiej oraz na stronie internetowej Gminy, na co najmniej 2 dni przez datą posiedzenia Komisji.
Rozdział VII
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 26
1. Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalne niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych
do określonego postepowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli ma zastosowanie przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 27
1. Rada Gminy obraduje na sesjach:
1) zwyczajnych,
2) nadzwyczajnych.
2. Sesje zwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego Rady z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
3. Sesje nadzwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego Rady, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia złożenia wniosku o odbycie takiej sesji z inicjatywy:
1) Przewodniczącego Rady,
2) Wójta,
3) co najmniej 5 Radnych.
4. Przewodniczący Rady Gminy może zwołać uroczyste sesje organizowane dla nadania uroczystego charakteru obchodu świąt, ważnych rocznic z punktu widzenia historii, państwowości polskiej, gminy lub innych ważnych okazji.
2. Przygotowanie Sesji
§ 28
1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów w tym projektów uchwał
dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 29
1. Zawiadomienia o sesjach zwyczajnych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał oraz innymi materiałami związanymi z porządkiem obrad otrzymują Radni najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji.
2. W przypadku sesji nadzwyczajnej zawiadomienie wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał oraz innymi materiałami otrzymują Radni najpóźniej na 3 dni przed terminem sesji.
3. Podstawą ustalenia porządku obrad na sesji nadzwyczajnej jest porządek obrad zaproponowany i uzasadniony przez wnioskodawców.
4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady Gminy podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Kamionce Wielkiej oraz na stronie internetowej Gminy.
§ 30
Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wójtem ustalają listę osób zaproszonych na sesję.
3. Posiedzenia Rady
§ 31
Sesje Rady są jawne, a ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustawy.
§ 32
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego lub Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Przewodniczący Rady postanawia o przerwaniu posiedzenia w przypadku braku quorum w trakcie obrad ustalając termin następnego posiedzenia tej samej sesji.
5. Fakt przerwania posiedzenia oraz imiona i nazwiska Radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole.
§ 33
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie jego nieobecności czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 34
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły: „ Otwieram (nr sesji) sesję Rady Gminy Kamionka Wielka”.
2. Po otwarciu Przewodniczący stwierdza prawomocność obrad na podstawie przedłożonej listy obecności.
3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia porządek obrad.
4. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić Radny, Wójt lub osoba przez niego upoważniona.
5. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. W przypadku sesji nadzwyczajnej dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy zwołania sesji nadzwyczajnej.
§ 35
1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym,
3) interpelacje lub zapytania Radnych,
4) rozpatrzenie projektów uchwał i ich podjęcie lub zajęcie stanowiska,
5) odpowiedzi na interpelacje i zapytania,
6) wolne wnioski i informacje.
2. Porządek sesji nadzwyczajnej nie musi obejmować wszystkich punktów
wymienionych w ust. 1.
§ 36
1. Interpelacje ustne lub złożone w formie pisemnej kierowane są do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą istotnych spraw gminnej wspólnoty.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikającego z niego pytania.
4. Interpelacje w formie pisemnej składa się na ręce Przewodniczącego obrad, który niezwłocznie przekazuje interpelacje Wójtowi.
5. W okresie między sesjami interpelacje mogą być składane na ręce Przewodniczącego Rady.
6. Odpowiedź na interpelację może być udzielona ustnie na tej samej sesji lub na sesji najbliższej, bądź w formie pisemnej w terminie do 14 dni.
7. Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt.
§ 37
1. Zapytania ustne lub złożone w formie pisemnej kierowane są do Wójta.
2. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
3. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, Wójt udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
§ 38
Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad.
§ 39
1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
2. Wójt oraz Przewodniczący właściwych dla przedmiotu obrad Komisji otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień Radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
4. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej wystąpienie Radnego nie powinno przekraczać 5 minut, nie dotyczy to osób referujących dany temat. Czas wystąpienia Wójta i Przewodniczących Komisji jest nieograniczony.
5. Oprócz zabrania głosu Radny ma prawo do jednej repliki w tym samym punkcie obrad. Czas repliki nie powinien przekroczyć 3 minut.
6. Jeżeli temat, sposób wystąpienia lub zachowania Radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy to nie odnosi skutku odbiera mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
7. Na wniosek Radnego Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie Radnego złożone na piśmie informując o tym Radę.
§ 40
1. W sprawach wniosków natury formalnej Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością.
2. Przedmiotem wniosku formalnego może być w szczególności:
1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie sesji,
2) stwierdzenie quorum,
3) uchwalenie tajności sesji,
4) zdjęcie tematu z porządku obrad,
5) ograniczenie lub zamknięcie dyskusji,
6) przejście do porządku obrad,
7) głosowanie bez dyskusji,
8) przeliczenie głosów.
3. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 41
Przewodniczący może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody Rady, przy czym przepis § 39 stosuje się odpowiednio.
§ 42
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.
§ 43
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę "zamykam (nr sesji) sesję Rady Gminy Kamionka Wielka".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 1 i 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 44
Do wszystkich osób przebywających w miejscu obrad Rady mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe.
§ 45
Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer , datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) listę z nazwiskami obecnych i nieobecnych członków Rady, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
7) numery i treść podjętych uchwał,
8) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
§ 46
1. Protokół po przyjęciu jego treści przez Radę, stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.
2. Protokół wykłada się do wglądu Radnych w siedzibie Urzędu. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o ich uwzględnieniu decyduje Rada.
3. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołu oraz robienia z niego notatek i odpisów.
4. Przebieg sesji niezależnie od protokołu utrwalany jest na taśmie magnetofonowej, która stanowi zasób archiwalny.
4. Uchwały
§ 47
1. Uchwały, a także deklaracje, oświadczenia oraz apele o których mowa w § 26 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 48
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
1) Co najmniej 5 Radnych,
2) Wójt,
3) Komisje Rady.
§ 49
1. Podmiot uprawniony do wykonania inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swoje propozycje Wójtowi najpóźniej na 14 dni przed terminem sesji zwyczajnej.
2. Wnioski w sprawie podjęcia uchwał przez Radę, a także projekty uchwał przedstawia Radzie wraz z uzasadnieniem Wójt.
3. Wójt nie może uchylić się od przedstawienia Radzie wniosku zgłoszonego przez podmiot uprawniony do wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą.
4. Projekty uchwał przedstawione przez Wójta, Przewodniczący Rady przedkłada do zaopiniowania właściwym Komisjom Rady.
§ 50
1. Uchwały Rady powinny zawierać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) merytoryczną regulację sprawy będącą przedmiotem uchwały,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6) określenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
2. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z pisemnym uzasadnieniem.
3. Projekty uchwał powinny być opiniowane, co do ich zgodności z prawem.
§ 51
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy ujęciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W uchwałach należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 52
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyfry rzymskie), numer uchwały (cyfry arabskie) oraz rok podjęcia uchwały.
§ 53
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który obradom przewodniczył.
§ 54
Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołami sesji pracownik wyznaczony do obsługi Rady.
5. Procedura głosowania
§ 55
1. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, chyba że przepisy stanowią inaczej.
2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.
§ 56
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „ za „ , „przeciw” i „ wstrzymujące się „ sumuje je i ogłasza wynik.
3. Do pomocy przy przeliczaniu głosów Przewodniczący może wyznaczyć Radnych.
§ 57
1. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Gminy, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana na sesji spośród Radnych.
2. Komisja Skrutacyjna składa się z Przewodniczącego oraz od dwóch do czterech członków.
3. Przewodniczącego Komisji wybierają spośród siebie członkowie.
4. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 58
W przypadku gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy § 57 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię Radnego.
§ 59
1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy oraz podaje sposób głosowania.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący.
3. W przypadku braku określenia takiego wniosku głosowanie przeprowadza się wg kolejności zgłoszonych wniosków.
4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył wcześniej zgodę na piśmie.
§ 60
1. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały, następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
2. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
3. W przypadku zgłoszenia do tego samego paragrafu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 1.
4. Przewodniczący zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
§ 61
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi uchwała, wniosek, lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby oddanych na pozostałe.
3. Głosowanie bezwzględną większością oznacza, że przechodzi uchwała, wniosek, lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi uchwała, wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za uchwałą, wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
5. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za uchwałą, wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50 % + 1 ważnie oddanych głosów. Przy nieparzystej liczbie głosujących bezwzględną większością głosów jest pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
6. Komisje Rady
§ 62
1. Komisje podlegają wyłącznie Radzie Gminy.
2. Członów Komisji wybiera Rada. Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje jej pracami.
3. Komisje pracują na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb.
4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, członkowie Komisji wybierają ze swego składu prowadzącego posiedzenie.
5. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia, które prowadzi jeden z Przewodniczących stałych Komisji wybrany spośród Przewodniczących Komisji odbywających wspólne posiedzenie.
6. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają Radzie.
7. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
§ 63
1. Komisje Rady Gminy wykonują czynności opiniodawcze, doradcze, analityczne i kontrolne w zakresie spraw przekazanych do ich kompetencji.
2. Do zadań Komisji stałych należy w szczególności:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę lub Wójta oraz spraw przedkładanych przez jej członków,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady w zakresie kompetencji Komisji,
4) przedstawianie propozycji merytorycznych dotyczących strategii działania,
5) współpraca z innymi Komisjami Rady Gminy.
§ 64
1. Do zakresu działania stałych Komisji Rady należy:
1) Komisja Rewizyjna - zasady i tryb działania komisji określony został w rozdziale VIII Statutu.
2) Komisja Budżetu i Finansów działająca między innymi w zakresie:
a) budżetu i gospodarki finansowej,
b) podatków i opłat lokalnych,
c) gospodarowania mieniem komunalnym.
3) Komisja Rozwoju, Rolnictwa i Ochrony Środowiska działająca między innymi w zakresie:
a) rozwoju infrastruktury technicznej,
b) rolnictwa i leśnictwa,
c) ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
d) budownictwa, gospodarki przestrzennej, komunalnej, mieszkaniowej,
e) działalności gospodarczej, drogownictwa, transportu, handlu i usług,
f) promocji Gminy,
g) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
h) ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
4) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, i Spraw Społecznych działająca między innymi w zakresie:
a) edukacji publicznej,
b) rozwój infrastruktury w zakresie oświaty, kultury i sportu,
c) rozwój kultury oraz twórczości i ochrony dziedzictwa kulturowego,
d) upowszechnienia wypoczynku, kultury fizycznej i sportu,
e) opieki społecznej,
f) polityki prorodzinnej,
g) profilaktyki i zapobiegania patologiom społecznym,
h) walki z bezrobociem.
7. Radni
§ 65
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z wyborcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.
§ 66
Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem każdego Radnego.
§ 67
1. Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w sesjach Rady oraz Komisji, do których został wybrany. Radny może zostać powołany w skład nie więcej niż dwóch komisji. W posiedzeniach pozostałych Komisji każdy Radny może uczestniczyć, zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu i bez prawa do diety. Jednym z podstawowych obowiązków Radnego jest udział w głosowaniu podczas obrad Rady i Komisji Rady.
2. Ponadto Radny zobowiązany jest do:
1) informowania wyborców o stanie Gminy,
2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
3) propagowanie zamierzeń i dokonań Gminy,
4) informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie,
5) odbywania spotkań z wyborcami, zwłaszcza przez uczestniczenie w zebraniach wiejskich.
§ 68
1. Radny potwierdza swą obecność na posiedzeniu Rady lub Komisji podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji Rady Gminy lub posiedzeniu Komisji Rady, Radny jest obowiązany usprawiedliwić swą nieobecność przed Przewodniczącym Rady lub Przewodniczącym Komisji w terminie do 7 dni od daty odbycia posiedzenia.
§ 69
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać Komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności spawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić Radnemu złożenie wyjaśnień.
8. Wspólne sesje z Radami innych
jednostek samorządu terytorialnego
§ 70
1. Rada może odbywać wspólne sesje z Radami innych jednostek samorządu terytorialnego w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący ( lub Wiceprzewodniczący ) zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego
§ 71
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego chyba, że Radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. W drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego wspólnej sesji.
3. Przebieg wspólnych obrad może być regulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VIII
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1.Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 72
Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Wójta Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.
§ 73
1. Komisja Rewizyjna składa się z pięciu radnych w tym Przewodniczącego oraz Zastępcy Przewodniczącego.
2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą być powołani Radni pełniący funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 74
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożliwości działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
2. Zasady kontroli
§ 75
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów oraz opiniuje wykonanie budżetu.
§ 76
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu,
4) doraźne - podejmowane z polecenia Rady.
§ 77
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę Gminy.
2. Rada Gminy może podjąć decyzje w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem o którym mowa w ust.1
§ 78
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne
z prawem, w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 79
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy kierownika kontrolowanej jednostki, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Wójta Gminy.
3. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta Gminy, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 80
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzania kontroli, udzielać pisemnych oraz ustnych wyjaśnień, a także umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących informacje niejawne regulują powszechnie obowiązujące przepisy.
4. Protokoły kontroli
§ 81
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imiona i nazwiska kontrolujących,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących,
9) ewentualne wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 82
1. Protokół z kontroli sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania otrzymują: Kierownik kontrolowanej jednostki, Przewodniczący Rady, Wójt, czwarty pozostaje w aktach Komisji.
§ 83
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zastrzeżenia do protokołu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej niezwłocznie udziela odpowiedzi na wniesione przez kontrolowanego zastrzeżenia, nie później jednak niż 7 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 84
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Posiedzenia, o których mowa w ust. 1, mogą być zwoływane z inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady,
2) nie mniej niż 5 Radnych,
3) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenie:
1) Radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) biegłych, ekspertów lub inne osoby.
4. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który podpisuje Przewodniczący Komisji.
§ 85
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 86
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
§ 87
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane Komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do Przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego Radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
3. Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych Komisji Rady w celu właściwego ich ukierunkowania oraz zapewnienia skuteczności działania.
§ 88
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie winien zawierać w szczególności: terminy, zagadnienia i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
§ 89
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w trakcie kontroli,
3) wykaz analiz i wniosków z kontroli.
Rozdział IX
Zasady działania Klubów Radnych
§ 90
1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.
2. Klub może utworzyć co najmniej 5 Radnych.
3. Utworzenie Klubu Radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady.
4. Zgłoszenie utworzenia Klubu Radnych powinno zawierać:
1) nazwę Klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu.
5. W przypadku zmiany składu lub rozwiązania klubu Przewodniczący Klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
6. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 91
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5 Radnych.
§ 92
Prace Klubów organizują ich Przewodniczący.
§ 93
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy Klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący Klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów Klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminu.
§ 94
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady Gminy.
2. Klub ma prawo do wytypowania kandydata na swojego przedstawiciela w Komisji Rewizyjnej.
Rozdział X
Organ Wykonawczy – Wójt
§ 95
1. Organem Wykonawczym Gminy jest Wójt.
2. Zasady i tryb wyboru Wójta określają odrębne przepisy.
§ 96
1. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
§ 97
1. Wójt realizuje zadania, wynikające z przepisów prawa, statutu i uchwał Rady Gminy.
2. Do zadań Wójta należy w szczególności:
1) przygotowanie spraw, o których stanowi Rada Gminy, w tym zwłaszcza projektu budżetu i uchwał Rady Gminy,
2) wykonywanie uchwał Rady Gminy,
3) ustalanie planu wykonywania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
4) wykonywanie budżetu Gminy, i uchwał o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie, jeżeli posiada upoważnienie Rady Gminy,
5) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,
6) gospodarowanie mieniem komunalnym,
7) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem Gminy, a także wykraczających poza ten zakres na zasadach określonych przez Radę Gminy,
8) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
9) dokonywanie wydatków budżetowych Gminy,
10)zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Gminy,
11)emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
12)zaciąganie kredytów i pożyczek w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
13)kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie ją na zewnątrz,
14)zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
15)konsultowanie z kierownikiem każdej gminnej jednostki organizacyjnej ilości etatów”.
16)wykonywanie funkcji kierownika Urzędu Gminy a także wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
17)nadawanie Urzędowi Gminy regulaminu organizacyjnego,
18)powoływanie i odwoływanie Zastępcy Wójta,
19)wnioskowanie do Rady Gminy w sprawie powoływania i odwoływania Skarbnika Gminy,
20)określanie zakresów spraw, które powierza Zastępcy Wójta oraz Sekretarzowi Gminy do prowadzenia w jego imieniu,
21)wydawanie przepisów porządkowych, w formie zarządzenia, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,
22)wykonywanie zadań zleconych Gminie, określonych odrębnymi przepisami,
23)wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
24)upoważnianie Zastępcę Wójta, Sekretarza i innych pracowników Urzędu Gminy do wydawania w imieniu Wójta, decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
25)opracowywanie planów operacyjnych, ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu powodziowego,
26)przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady Gminy oraz zarządzeń ustanawiających przepisy porządkowe,
27)przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał budżetowych, uchwały w sprawie absolutorium oraz innych uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta objętych zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej,
28)bieżące informowanie Przewodniczącego Rady Gminy o prowadzonych kontrolach zewnętrznych w Gminie oraz Radę Gminy o wynikach przeprowadzonych kontroli.
3. W zakresie realizacji zadań własnych Gminy - Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.
Rozdział XI
Pracownicy samorządowi
§ 98
Pracownikami Samorządowymi Urzędu Gminy są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
1) wyboru – Wójt Gminy,
2) powołania – Zastępca Wójta, Skarbnik Gminy,
3) umowy o pracę – pozostali pracownicy.
§ 99
1. Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje jego pracę zgodnie ze wskazówkami i poleceniami Wójta.
2. Sekretarz Gminy prowadzi sprawy Gminy powierzone mu przez Wójta w zakresie przez niego ustalonym.
§ 100
Skarbnik Gminy zapewnia prawidłową gospodarkę finansową Gminy w szczególności przez:
1) koordynację działań w zakresie opracowania budżetu i jego wykonania,
2) nadzór nad prawidłową realizacją wydatków w formie kontrasygnaty,
3) kontrolę legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego
zmian,
4) opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu oraz ich analizę,
5) współdziałanie w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych i ich
wydatkowania.
Rozdział XII
Gospodarka Finansowa Gminy
§ 101
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych.
3. Projekt budżetu przygotowuje Wójt.
4. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada Gminy.
§ 102
1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt.
Rozdział XIII
Mienie Komunalne
§ 103
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.
2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
§ 104
1. Oświadczenie woli w mieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
Rozdział XIV
Postanowienia końcowe
§ 105
Do zmiany statutu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 106
Integralną częścią niniejszego statutu stanowią załączniki:
Załącznik Nr 1 Mapa określająca granice Gminy.
Załącznik Nr 2 Wzór graficzny herbu Gminy.
Załącznik Nr 3 Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych.
|