_zmysły_vs_rzeczy_ – to wydarzenie dotyczące projektowania uniwersalnego organizowane przez Województwo Małopolskie w ramach programu Miasto Kreatywne.
1. KONFERENCJA (SALA KINOWA MOS)
9.00-10.00 Rejestracja uczestników - kawa powitalna
10.00 Otwarcie konferencji
10.15 Prelekcja
"Projektowanie społeczne – utopia czy potrzeba?" Prof. dr hab. Czesława Frejlich ASP
11.00 Prelekcja
„Design jako narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i miast.” Prof. dr hab. Łukasz Mamica UEK
11.45 Debata
Agata Bisping
Anna Komorowska
Marek Przystaś
13.00 -13.30 poczęstunek dla uczestników konferencji
Konferencja będzie skupiać wybitnych ekspertów i panelistów z branży designu i projektowania uniwersalnego. Podczas dwóch prelekcji będziemy poruszać problematykę projektowania dla osób z niepełnosprawnościami.
Podczas panelu dyskusyjnego zastanowimy się czy projektowanie sensoryczne i uniwersalne mają ze sobą dużo wspólnego, czy jest to obszar badawczy czy może pełen doświadczeń i rzetelnych realizacji. Będziemy rozmawiać o nie fizycznym wymiarze designu zachodzącym w innej przestrzeni projektowania niż tylko przestrzeń widzialna. Ukazanie tego co wszyscy czujemy i czego doświadczamy w przestrzeni życia, ale często nie odbieramy tego jako część świadomego doświadczenia. Czy jest to przestrzeń samostanowiąca się, czy już zaprojektowana? Czy światło, dźwięk i zapach można projektować i łączyć w sposób, który ma wymiar architektoniczny? Design doświadczany zmysłami jako przestrzeń w której żyjemy.
2. „DIZAJN_PO_OMACKU” - wystawa w formie warsztatowej
Sala konferencyjna MOS - zaprosimy uczestników konferencji i wszystkie chętne osoby do przejścia szczególną ścieżką sensoryczną w zupełnej ciemności, która zostanie specjalnie stworzona w przestrzeni Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Ma to na celu przeżycie innego wymiaru przez uczestników oraz uświadomienie osobom zdrowym potrzeb i warunków życia w jakich przebywają osoby z niepełnosprawnością wzroku. Wejścia 7 osobowych grup co godzinę od 11.00-18.00
Idea: Jak projektowanie przestrzeni odnosi się do osób z niepełnosprawnościami? Intencją instalacji w ciemności jest ukazanie życia w przestrzeni publicznej osób niewidzących. My zdrowi w ciemności- nie zdolni do funkcjonowania bez pomocy przewodników. Jak ulepszać jakość życia i życie w przestrzeni publicznej, obiektów, domów dla osób z problemami ze wzrokiem, słuchem poprzez projektowanie i realizacje o dużym znaczeniu funkcjonalnym i atrakcyjnym pomyśle realizacyjnym - design ułatwiający i wspomagający życie.
Na warsztaty obowiązują zapisy poprzez e-mail:
3.BATIKOWANIE ZABAWEK DREWNIANYCH - warsztaty rzemiosł tradycyjnych
Kody kulturowe i rzemiosło. Twórcze ozdabianie, dekorowanie, upiększanie świata wokół siebie, szlachetne rzemiosło i zdolności do obmyślania nowych wzorów i ich wykonywania. Czy zakodowane w pamięci, kultywowane i rozpoznawalne elementy etnograficzne i umiejętności twórców ludowych, rzemieślników, tradycyjnych zawodów są elementem interesującym dla mechanicznego, komputerowego projektowania? Wzornik z regionu to nie tylko poręczne narzędzie dla współczesnych projektantów poszukujących etnograficznych inspiracji, ale też impuls do refleksji nad tożsamością Małopolski – regionu niezwykle zróżnicowanego, a postrzeganego dotąd niemal wyłącznie przez pryzmat stereotypu Krakowiaków i Górali. Jak wykorzystać potencjał działających w regionie zakładów (kowalskich, ślusarskich, ciesielskich, stolarskich) dostarczających produktów i rozwiązań współczesnemu odbiorcy?
Spadkobiercy dawnych rzemiosł – wbrew powszechnemu przekonaniu o zanikaniu ich zawodów – wciąż działają, a ich aktywność może mieć istotny wpływ na krajobraz kulturowy regionu oraz integrację społeczną jego mieszkańców, w tym związaną z rozwojem przemysłów kultury.
Grupa warsztatowa może liczyć 8 osób w wieku 6-10 lat.
MOS - kawiarnia
11.00-12.00
12.15-13.15
13.30-14.30
4. CYFROWY STREETART WYSPIAŃSKIEGO – warsztaty projektowania w technologii NFC , która ułatwia nam życie na każdym kroku. Ma też coraz większy wpływ na rozwiązania proponowane w sztuce i kulturze.
Dom Rzemiosł Teatralnych
Parter
11.00-12.00
12.30 -13.30
13.30-14.30
Grupa warsztatowa może liczyć 20 osób w wieku 13-18 lat
5. PRICING 3D PAINTING WORKSHOP – warsztaty projektowania w technologii 360 stopni są bardzo popularną formą zabawy z przestrzenią wirtualną. Technologia ta jest pomocna również w powracaniu do zdrowia poprzez poszerzanie możliwości adaptacyjnych osób podczas rehabilitacji oraz wprowadza nowoczesne, ekologiczne rozwiązania do projektowania przestrzeni.
Dom Rzemiosł Teatralnych
Sala prób 1 piętro
11.00-14.00
Grupa warsztatowa może liczyć 20 osób w wieku 6-15 lat
Na warsztaty obowiązują zapisy poprzez e-mail
Miasto kreatywne to projekt cykliczny, realizowany przez Województwo Małopolskie od 2013 roku, każdorazowo odpowiadający na inne potrzeby. Poprzednio była to architektura miejska, następnie design a w zeszłym roku startupy. Tym razem ideą przewodnią była współpraca biznesu z kulturą. Wydarzenie zorganizowane zostało we współpracy z firmą NextTry i ChallengeRocket, w nowatorskiej przestrzeni Krakowskiego Parku Technologicznego w dniach 28 i 29 października br. W ramach projektu zorganizowana została debata, z udziałem ekspertów, reprezentujących sektor: biznesu, nauki i przemysłów kreatywnych oraz Hackathon (całodobowe warsztaty), do którego zaproszone zostały kreatywne osoby, tworzące zaangażowane zespoły o sprofilowanych umiejętnościach (m.in. tworzenie aplikacji w rozmaitych technologiach) i doświadczeniu w zarządzaniu projektami. Uczestnicy mieli do wyboru dwie kategorie: FutureBox – Productivity mająca na celu stworzenie rozwiązania podnoszącego produktywność oraz HackArt czyli II edycja pierwszego w Polsce hackathonu online, organizowanego uprzednio przez ChallengeRocket.com we współpracy z najznakomitszymi instytucjami kultury m.in. Teatr Syrena, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki czy Muzeum Warszawy. Z uwagi na to, że _miasto kreatywne_ zawsze kładzie akcent na kulturę, w tym roku połączyliśmy siły aby wspólnie wspierać branżę kreatywną.
Hackathon poprzedzony został wykładem Jeffa Burtona (twórcy Electronic Arts oraz Atari) na temat Doliny Krzemowej. Gośćmi debaty byli Pan Piotr Przewrocki - Dyrektor Generalny funduszu inwestycyjnego QBN Fund, Marek Ostafil - Szef Komisji Rewizyjnej Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, Tomasz Florczak – ChallengeRocket oraz Roman Warkocz – Ogrody Przedsiębiorczości. Debata przerodziła się w ciekawą i ożywioną dyskusję, nie tylko dzięki wiedzy i doświadczeniu prelegentów ale przede wszystkim za sprawą wspaniałej moderacji Pana Bartłomieja Świstaka Piotrowskiego – Prezesa Fundacji Kraków Miastem Startupów.
W tym roku _miasto kreatywne_ przyjęło formę interdyscyplinarnego maratonu technologiczno-biznesowego o określonym profilu, w którym kultura połączyła się z biznesem i nowymi technologiami. Uczestnicy projektu wzięli udział w kreacji innowacyjnych produktów i usprawnień możliwych do szerokiego wykorzystania w sektorze przemysłów kreatywnych. To przedsięwzięcie było okazją do powstania projektu mającego na celu stworzenie społeczności zajmującej się problematyką B+R+C (business + research + culture) oraz sieciowania odpowiednich środowisk dla działań mających na celu doinwestowanie sektora kultury poprzez określenie możliwości jej komercjalizacji. Z założenia ma to nie tylko być wsparciem dla twórców (artystów, designerów, animatorów kultury) ale również ma przynieść wyraźne korzyści dla kooperantów.
Efektem hackathonu było powstanie sześciu zespołów i projektów, z których pięć bazowało na zasobach kulturowych regionu. Po 20 godzinnym maratonie zespoły były gotowe do autoprezentacji przed eksperckim jury w składzie: Jeff Burton, Piotr Przewrocki, Mateusz Kozłowski, Beata Dencikowska i Marcin Wadoń. Po dłuższych obradach wytypowało trzy najlepsze zespoły! Zwycięzcami okazali się twórcy aplikacji Louis, która skanując twarz użytkownika, identyfikuje jego nastrój i proponuje rozrywkę kulturalną, mającą za zadanie poprawę nastroju lub utrzymanie go na tym samym poziomie. Zespół, który zaprojektował to genialne narzędzie to trójka młodych studentów - Magdalena Pałka, Patryk Mieczkowski i Łukasz Marczak. TripTram to nazwa projektu, który zajął drugie miejsce. Jego twórcy Elwira Nowiszewska i Jarosław Michalik, za pomocą tej aplikacji chcieli urozmaicić, a wręcz wzbogacić o element edukacyjny podróż tramwajem. Aplikacja TripTram jest stworzona z myślą o miłośnikach historii i historii architektury. Umożliwia pozyskanie informacji o historycznych i kulturowych walorach wszystkich przystanków tramwajowych w Krakowie. Trzecim wyróżnionym projektem był leSnob - aplikacja zaprojektowana przez Tomasza Cichocińskiego, Jakuba Hajto, Izabelę Marcinkowską, Krzysztofa Wende i Macieja Kozieja. Choć nie można odmówić im kreatywności i polotu, sama aplikacja jest rozwiązaniem idealnym dla tzw. realistów - na podstawie ilości posiadanej gotówki, pokazuje nam dostępne dla nas atrakcje kulturowe. Dzięki uprzejmości partnerów technologicznych projektu (Brand24, Helion, Uber, Scirra, JetBrains, PostSharp, AVM, Kontakt.io, GitHub i Varianto) wyróżnione zespoły zostały obdarowane upominkami, natomiast zwycięzcy hackathonu dodatkowo zostali zaproszeni do udziału w programie mentoringowym organizowanym w przestrzeni Business Link Kraków.
Województwo Małopolskie wspiera nie tylko sztukę i uczestnictwo w kulturze ale również sektor przemysłów kreatywnych. Takie działania zmierzają do wypracowania metod długofalowego wsparcia jakie powinny zostać wprowadzone w jeden spójny strukturalny system, uwzględniający różnorodność potrzeb poszczególnych działalności kreatywnych oraz stworzenia strukturalnego systemu pozwalającego na symbiotyczny rozwój sektorów, które współtworzą lub koegzystują w przemysłach kreatywnych umożliwiając ich dynamiczny rozwój.
Miasto kreatywne. Idea Inicjatywa Innowacje Start Up.
Przemysły Kreatywne są jednym z głównych komponentów współczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Przedsiębiorstwa działające w sektorach kreatywnych, dbając o swój rozwój zmuszone są dostosować swoje produkty lub usługi do permanentnie zmieniających się trendów na rynku i preferencji konsumentów, stawiając na innowację i zróżnicowane umiejętności dziedzinowe. Proces tworzenia nowego produktu i wprowadzania go na rynek jest determinowany przez szereg różnorodnych czynników, w tym społecznych i kulturowych, wynikających z konieczności zaspokajania różnorodnych potrzeb konsumentów. Starając się sprostać tym wymaganiom, przedsiębiorstwa z sektora kreatywnego mogą przy okazji (pośrednio lub bezpośrednio) przyczyniać się do wzrostu innowacyjności innych dziedzin gospodarek, poprzez transfer idei, pomysłów, usług, a finalnie gotowych produktów.
Województwo Małopolskie po raz kolejny organizuje projekt popularyzujący tematykę Przemysłów Kreatywnych pn. Miasto Kreatywne. Tegoroczna edycja będzie dotyczyć ważnego i aktualnego zjawiska, bardzo mocno powiązanego z przedsiębiorczością – start-up’ów. Podczas tej edycji _miasta kreatywnego_ chcemy spróbować odpowiedzieć na kilka pytań: jak tworzyć start-up i jak właściwie nim zarządzać? Jak pozyskać środki finansowe na jego rozruch i potem na rozwój? Jak właściwie zawierać partnerstwa biznesowe? Jak zachęcić do inwestowania w innowacyjny start-up? Gdzie optymalnie ulokować swój start-up? A wszystko to w odniesieniu do szeroko rozumianych przemysłów kreatywnych.
Oprócz debat, przewidziane są również warsztaty i konsultacje wprowadzające w tematykę start-up’ów, poruszające problem formułowania ofert, prowadzenia negocjacji, zawierania partnerstw oraz prawa autorskiego w projektach kreatywnych.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy specjalistów związanych z ideą start-up’ów, właścicieli start-up’ów, aktywistów małopolskiego – w tym krakowskiego środowiska start-up’owego, a także przedstawicieli instytucji, uczelni wyższych, NGO-sów oraz lokalnych przedsiębiorców. _miasto Kreatywne_ będzie okazją do wymiany poglądów, idei, doświadczeń, a także inspiracją do poszukiwania nowych rozwiązań w kontekście specyficznych wyzwań i problemów szeroko pojętej przedsiębiorczości i start-up’ów w Małopolsce.