Droga Wodna Górnej Wisły liczy około 280 kilometrów, zaczyna się od ujścia Przemszy do Wisły – kilometr 0+600 szlaku żeglownego i sięga do ujścia rzeki Sanny kilometr 295+200 szlaku żeglownego. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (DZ.U. z 2002 Nr 77 poz. 695) Drogę Wodną Górnej Wisły klasyfikujemy następująco:
1. Skanalizowany odcinek przez Kaskadę Górnej Wisły w skład której wchodzi sześć stopni wodnych;
- stopień wodny „Przewóz” ułatwia pobór wody dla kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie oraz dostarcza wody chłodniczej do elektrociepłowni w Krakowie,
- stopień wodny „Dąbie” powstrzymuje erozję denną w korycie Wisły, która zagraża stateczności bulwarów oraz filarów mostów krakowskich,
- stopień wodny „Łączany” za pośrednictwem rozbudowanego fragmentu dawnego Kanału Małopolskiego (dziś zwanego Kanałem Łączańskim) dostarcza wody chłodniczej do elektrociepłowni w Skawinie.
Wybudowano je w latach 1949-1961w ramach projektu drogi wodnej Modrzejów-Kraków-Opatowiec.
Następnie stopnie wodne powstały w latach 1976-2003 w ramach Programu Wisła 2000 sw. „Kościuszko”, sw. „Smolice”, sw. „Dwory”.
- od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem Łączańskim dł. 37,5 km, klasa drogi wodnej IV
- Kanał Łączański o dł. 17,5 km, klasa drogi wodnej II
- od ujścia Kanału Łaczańskiego w miejscowości Skawina do stopnia wodnego „Przewóz” w Krakowie dł. 34,3 km, klasa drogi wodnej III.
2. Rzeka swobodnie płynąca:
- od stopnia wodnego „Przewóz” do ujścia rzeki Sanny dł. 203 km, klasa drogi wodnej Ib.
Warunki nawigacyjne na tym odcinku Drogi Wodnej Górnej Wisły są nieustabilizowane i uprawianie żeglugi możliwe jest tylko przy podwyższonych stanach wody.
Transportowe wykorzystanie skanalizowanego odcinka Drogi Wodnej Górnej Wisły o przepustowości ponad 2 mln ton/rok przez towarową żeglugę śródlądową ogranicza się tylko do przewozów kruszywa pobieranego z koryta rzeki na potrzeby głównie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Żegluga odbywa się na krótkich odcinkach od miejsca poboru kruszywa z dna rzeki do miejsca jego wyładunku.
W ostatnich latach rozwija się przewóz osób statkami żeglugi śródlądowej, są to głównie przewozy turystyczne w rejonie Krakowa.
Mapa: Droga Wodna Górnej Wisły